مراحل اجرای رنگ روغنی برای سطوح مختلف قسمت اول

برای اجرای رنگ روغنی باید توجه داشته باشیم که یکی از فنی ترین رنگها ازنظر اجرا میباشد و نیاز به دقت بالایی هنگام اجرا دارد و این به‌دلیل صاف و سیقلی بودن و بدون بافت بودن این رنگ می‌باشد که کوچک‌ترین ناصافی و ایراد به‌ جا مانده از زیرسازی را نمایان میکند.

برای اجرای رنگ روغنی باید توجه داشته باشیم که یکی از فنی ترین رنگ ها ازنظر اجرا میباشد و نیاز به دقت بالایی هنگام اجرا دارد و این به‌دلیل صاف و سیقلی بودن و بدون بافت بودن این رنگ می‌باشد که کوچک‌ترین ناصافی و ایراد به‌ جا مانده از زیرسازی را نمایان میکند.

در زیر مراحل اجرای رنگ روغنی رو در سطوح مختلف شرح میدهیم :

اجرای رنگ روغنی برای سطوح گچ :

اجرای رنگ روغنی برای سطوح گچ پر زحمت‌ترین و فنی ترین قسمت نقاشی ساختمان می‌باشد چرا که سطح مورد نظر خام می‌باشد و نیاز به طی مراحل کامل زیر‌سازی در نقاشی ساختمان دارد.

 این مراحل عبارتتند از:

۱. کشیدن لیسه : در صورت نیاز سمباده کاری برای از بین بردن زبری و مواد زاید باقی مانده از گچ کاری.

۲. باز کردن ترک های موجود در سطوح مورد نظر برای نقاشی تا با بتونه پر شود.

۳. روغن کاری : برای این کار از روغن مخصوص زیرکار استفاده می‌شود.

۴. بتونه کاری : بعد از این که روغن زیرکار خشک شد، بتونه روغنی آماده شده شروع به ماستیک کامل سطح مورد نظر میکنیم. تعداد دفعات ماستیک کاری بستگی به صاف بودن سطح مورد نظر دارد که می‌تواند از یک بار تا سه بار باشد.

۵. سمباده کاری نرم و سطحی : بیشتر نقاطی که بتونه اضافه و زاید دارد .این مرحله بعد ازخشک شدن کامل بتونه انجام می‌شود.

۶. رنگ آستری اول : رنگ آستری همان رنگ اولیه هست و چون رنگ نهایی نیست، آستر نامیده می‌شود. برای رنگ آستری اول بهتر است ۲ رنگ براق و ۱ رنگ مات استفاده کنیم تا هم زیر کار بادوام و هم اینکه براقتر بودن رنگ باعث می‌شود ایراد های باقی مانده و موجود روی دیوار بهتر نمایان شوند تا در مرحله ی بعدی برطرف شوند.

۷. لکه گیری : در این مرحله با بتونه روغنی شروع به ایراد گیری سطح مورد نظر می‌کنیم. به این معنی که کل سطح رو بتونه کامل نمی‌کنیم و فقط ایرادهای باقی مانده را برطرف میکنیم. این مرحله یکی از فنی ترین و وقت گیرترین مراحل نقاشی ساختمان می‌باشد. این مرحله بعد از خشک شدن آستر اول انجام می‌شود.

۸. سمباده کاری دقیق و نهایی : در این مرحله سمباده کاری نیاز به دقت بیشتری دارد چرا که در مرحله لکه گیری هم لبه کارتک به صورت آشکار روی کار دیده می‌شود و هم این که بعد از این مرحله بتونه کاری نخواهیم داشت و سمباده کاری نهایی می‌باشد.

۹. رنگ آستری دوم : دراین مرحله بهتر است ترکیب رنگی مساوی از براق و مات باشد. در این مرحله سطح کار هم از پوشش خوبی برخوردار می‌شود و هم از براقیت مرحله اول کاسته شود. چرا که رنگ براق هم باعث آزار چشم می‌شود و هم از زیبایی کار می‌کاهد.

۱۰. ایراد گیری نهایی :‌ چک کردن و درصورت وجود ایراد آن را برطرف میکنیم تا سطح مورد نظر برای رنگ‌آمیزی نهایی آماده شود.

۱۱. اجرای رنگ نهایی : این رنگ در نقاشی ساختمان به آن رنگ رویه نامیده می‌شود. ترکیب رنگ در این مرحله از نظر براقیت می‌تواند مساوی یا برحسب سلیقه ۲ مات و یکی براق باشد. لازم به ذکراست هرچه رنگ براق‌تر باشد، مقاومت بالاتر وقابل شستشو تر و هرچه مات تر باشد، زیبایی بیشتری دارد.