چگونه دیوار اتاق خود را رنگ کنیم؟

اگر مراحل رنگ آمیزی یک خانه را بدانید، نوسازی و زیباسازی محل زندگی شما بسیار ساده خواهد بود. ما در این مقاله قدم به قدم راه و روش این کار را به شما آموزش می­دهیم:

  • قبل از اینکه در قوطی رنگ را باز کنید، از کیفیت و شرایط سطوح مورد نظر اطمینان کسب کنید. هر گونه خوردگی، زبری، ترک، آلودگی، چربی و ... باید از سطوح زدوده شود. اولین مرحله تمیز کردن آلودگی­ ها و زدودن چربی است. نقاط آلوده به عنوان نقاط نقص عمل کرده و هر چقدر که کیفیت رنگ شما ایده آل باشد، سبب تاول زدن و جدایش لایه رنگ می­شود. محل سوراخ ­ها، جای پیچ­ ها و میخ­ ها و ترک خوردگی ­ها را با BEPO-Putty که یک بتونه اکریلیک همه­ کاره است پر کنید. به خاطر داشته باشید که اگر دیوارها و سقف شما تا به حال رنگ­ آمیزی نشده و از جنس مصالح متخلخل مانند گچ، سیمان، بتون، آجر و ... است،  قبل از رنگ­ آمیزی از BEPOPRIME که یک پرایمر اکریلیکی بسیار قوی هست، به منظور اشباع­ سازی سطوح متخلل و افزایش چسبندگی لایه­ های بعدی استفاده کنید.

 

  • سقف:

هنگامی که فرآیند زیرسازی (تمیزکاری و بتونه و پرایمر) به پایان رسید و سطح مورد نظر شما کاملا یکنواخت و خشک بود، می­توانید رنگ ­آمیزی را شروع کنید. نخست از سقف ها شروع می ­کنیم. نردبان خود را در دسترس چهار گوشه و کناره­های سقف قرار دهید. رنگ اکریلیک BEPOINT را با حدود 10 تا 15 درصد آب تمیز رقیق کرده و کناره ­های سقف را با قلم ­مو پوشش دهید. پس از آنکه چهار کناره سقف با قلم­ مو رنگ شد از نردبان پایین بیایید. غلطک خود را به یک دسته غلطک بلند وصل کنید و فضای باقیمانده سقف خود را از یک ردیف و به صورت رفت و برگشتی رنگ نمایید. رنگ اکریلیک BEPOINT بهترین گزینه برای پوشش دادن سقف و دیوارهای شماست. برای ایجاد پوشش بهتر و با دوام­تر عملیات فوق به صورت دو دست اجرا انجام می­پذیرد. توجه داشته باشید که بین دو لایه رنگ­آمیزی، زمان مناسب برای خشک شدن لایه قبلی سپری شود.

 

  • دیوارها:

پس از سقف نوبت به دیوارها می­رسد. ابتدا کناره ­های دیوار و لبه در و پنجره­ها را توسط یک قلم­ موی نازک و از بالا به پایین رنگ کنید. بعد از آنکه کار کناره­ های دیوار تمام شد، غلطک خود را به یک دسته غلطک بلند وصل کرده و فضای اصلی دیوارها را از بالا به پایین به صورت رفت و برگشتی پوشش دهید. رنگ اکریلیک BEPOINT با توجه به پوشش و دوام بسیار بالا، بهترین گزینه برای این کار است. برای ایجاد پوشش بهتر و با دوام­تر عملیات فوق به صورت دو دست اجرا انجام می­پذیرد. توجه داشته باشید که بین دو لایه رنگ ­آمیزی، زمان مناسب برای خشک شدن لایه قبلی سپری شود.

  • درب­ها و پنجره ­ها:

پس از رنگ­ آمیزی دیوارها، نوبت درب و پنجره ­ها می­رسد. برای درب و پنجره­ ها حتما دو دست رنگ­ آمیزی نمایید و مطمئن شوید که قبل از اجرای لایه دوم، لایه قبلی کاملا خشک شده است. برای انتخاب نوع رنگ درب و پنجره ­ها معمولا به جنس آنها توجه می­شود. اگر جنس درب و پنجره ­ها فلزی باشد معمولا از رنگهای روغنی استفاده می­شود. در مورد درب و پنجره ­های چوبی علاوه بر رنگ روغنی می­توان از رنگ­های مخصوص چوب استفاده کرد. درب و پنجره ­ها معمولا به دلیل فضای دسترسی محدود با قلم­ مو رنگ­ آمیزی می­شوند. حتما توجه داشته باشید که رنگ شما قبل از انجام کار با حلال مناسب به خوبی رقیق شده باشد که روی کار شما رد قلم مشاهده نشود و رنگ جریان پذیری خوبی داشته باشد.