چگونه رنگ ویژه بسازیم ؟

در این مقاله راجع به چگونگی ترکیب رنگ ها برای رسیدن به فام دلخواه و ویژه صحبت می­ کنیم.

دلایل زیادی برای ترکیب کردن رنگ ­ها با هم وجود دارد. شاید بخواهید رنگی را روشن­ تر یا تیره ­تر بکنید. شاید بخواهید از ترکیب چند رنگ یک رنگ مخصوص بسازید؛ و شاید بخواهید یک فام رنگی را دوباره بسازید. برای تمامی موارد ذکر شده بهتر شما ترکیب رنگ ها را بشناسید.

رنگهای اصلی شامل قرمز و زرد و آبی است. منبع اصلی تمامی رنگ ها همین سه رنگ اصلی هستند. به چرخه ترکیب رنگ های زیر توجه فرمایید. این چرخه اطلاعات مفیدی راجع به نرکیب فام ­های مختلف به نمایش می ­گذارد.

رنگ‌های اصلی (primary colors)

دسته‌ اول رنگ‌های قرمز و زرد و آبی هستند که آن‌ها را با نام رنگ‌های اصلی می‌شناسیم، زیرا دانه‌های رنگی تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده است. همچنین تمام‌ رنگ‌های دیگر این دایره از ترکیب تناژهای مختلف این ۳ رنگ با هم به دست می‌آیند.

رنگ‌های فرعی (secondary colors)

دسته دوم را با نام رنگ‌های فرعی یا ثانویه می‌شناسیم که شامل رنگ‌های سبز و نارنجی و بنفش هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر به وجود آمده‌اند. رنگ‌های ثانویه در دایره‌ رنگ بین دو رنگ تشکیل دهنده‌ خود قرار می‌گیرند.

رنگ‌های ترکیبی (tertiary colors)

دسته‌ی سوم رنگ‌های ترکیبی هستند که از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند. مانند قرمز-بنفش، زرد-سبز، زرد-نارنجی. همچنین اگر می خواهید رنگ مورد نظرتان را روشن­ تر کنید باید به آن رنگ سفید اضافه کنید. همچنین اگر می خواهید رنگ دلخواهتان را تیره ­تر کنید باید به آن مشکی یا قهوه ­ای تیره اضافه کنید.

نکات مهم در ترکیب رنگ ها:

  • اولین نکته مهم داشتن تجربه است. پیشنهاد می­ شود در مقادیر کوچک تر، رنگ ها را ترکیب نموده و تجربه کوچکی برای خود دست و پا کنید.
  • اگرچه ترکیب کردن رنگ ها و حصول فام رنگی جدید لذت بخش است، ولی لطفا رنگها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • رنگ ها را کاملا با هم مخلوط کنید. اگر قسمت کوچکی از رنگ خوب ترکیب نشده باشد، روی دیوار کاملا به صورت جدا افتاده مشخص می­ شود.

ترکیب برخی از رنگ ها به صورت زیر است:

·   قرمز + زرد = نارنجی

·   آبی + قرمز = بنفش

·   آبی+ زرد = سبز

·   آبی + مشکی = سورمه ای

·   سفید + سیاه = خاکستری/ طوسی

·   قرمز + سفید = صورتی

·   مشکی + قرمز + زرد = قهوه ای روشن

·   سیاه + زرد = قهوه ای مایل به سبز

·   سیاه+ نارنجی = قهوه ای