علل خرابی رنگ در دیوارهای خارجی

علل خرابی رنگ در دیوارهای خارجی

 

خرابی رنگ در دیوارهای خارجی یک پدیده رایج است. انواع مختلفی از خرابی رنگ در سطح دیوار خارجی وجود دارد، اما شایع‌ترین علت خرابی رنگ عبارتند از: هوازدگی، رطوبت، آماده سازی ضعیف سطح، اجرای نامناسب رنگ و استفاده از رنگ با کیفیت پایین تر در ادامه به 5 دسته اشکال و آسیب های کلی که ممکن است در رنگ های بیرونی ساختمان اتفاق بیفتد و به دلایل آن اشاره می کنیم :

خرابی رنگ به دلیل هوازدگی

گچی شدن

گچی شدن یعنی تشکیل پودر گچ سفید روی سطح لایه رنگ. هنگامی که رنگ از بین می‌رود، رزین رنگ عملکرد خود را از دست می‌دهد. نور خورشید و رطوبت باعث کاهش چسبندگی بایندرها روی رنگدانه‌ها می‌شود. گچی شدن رنگ بیشتر با پوشش‌های رنگی نازک یا رنگ‌های بسیار روشن اتفاق می‌افتد.

محو شدن

محو شدن نور رنگ در دیوارهای خارجی به طور کلی به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید رخ می‌دهد. هوازدگی باعث ایجاد گچی شدن می‌شود که در نهایت منجر به محو شدن و از بین رفتن پوسته رنگ می‌شود.

خرابی رنگ به دلیل رطوبت

تاول زدن

تاول زدن نوعی خرابی رنگ است که همیشه به رطوبت موجود در سطح دیوار مربوط می‌شود. اعمال پوشش رنگی روی سطح مرطوب، درحالی که رنگ هنوز در مرحله خشک شدن است و قبل از خشک شدن کامل رنگ رخ دهد و تاول زدن اتفاق می‌افتد.

خال خال شدن

خال خال شدن، ایراد رنگی است که به دلیل توزیع ناهموار پوسته‌های فلزی رخ می‌دهد. این پدیده در رنگ‌هایی مانند نقره‌ای که دارای ذرات فلزی درشت هستند، می‌تواند رخ دهد. خال خال شدن یک پدیده بسیار رایج در زمانی است که سطح خیلی سرد و یا دارای رطوبت زیاد باشد.

لایه برداری

لایه برداری رایج ترین نوع شکست رنگ است. رطوبت عامل اصلی کنده شدن رنگ است. به دلیل رطوبت، رنگ به خوبی به سطح دیوار نمی‌چسبد. ذرات آبی موجود در اتمسفر و همچنین رطوبت موجود در دیوارهای داخلی از طریق دیوارها عبور می‌کنند و در سطح دیوار بیرونی تجمع می‌یابند که از دلایل اصلی رطوبت موجود در دیوار خارجی هستند.

خرابی رنگ به دلیل آماده سازی ضعیف سطح

ترک خوردن

آماده سازی ضعیف بستر کار دلیل اصلی در میان بسیاری از دلایل دیگر ترک خوردن رنگ است. اگر رنگ بدون برداشتن لایه قبلی رنگ روی دیوار اعمال شود، اگر رنگ روی سطح ناصاف خیلی نازک پخش شده باشد و رنگ‌آمیزی بدون زیرسازی انجام شود ترک‌خوردگی ایجاد می‌شود.

شره کردن موم

شره کردن موم به دلیل هوازدگی دیواره‌های جانبی خارجی رخ می‌دهد. برای دیواره‌های جانبی از موم پارافین که برای جذب بهتر آب تشکیل شده است استفاده می‌شود اما گاهی منجر به جمع شدن کثیفی و رشد کپک می‌شود.

خرابی رنگ به دلیل اعمال نادرست رنگ

تمساحی شدن

ترک خوردن در رنگ را تمساحی شدن می‌گویند. اگر حلال روی پرایمر پایه آب اعمال شود، اعمال لایه بالایی بدون خشک شدن لایه داخلی منجر به تمساحی شدن می‌شود.

پوسته پوسته شدن

پوشش رنگ روی قسمت متحرک، مانند قاب در یا پنجره، شکاف‌ها را در پوشش‌های رنگ گسترش می‌دهد و رطوبت را قادر می‌سازد تا در ترک نفوذ کند و باعث پوسته پوسته شدن شود.

خرابی رنگ به دلیل کیفیت پایین رنگ

جمع آوری خاک

خاک، ذرات گرد و غبار، و یا سایر ذرات معلق اغلب روی رنگی با کیفیت پایین تر جمع می‌شوند. پاشیدن خاک، آلودگی، گرد و غبار در حال پرواز روی دیوارهای بیرونی جمع می‌شود. گاهی اوقات کثیفی شبیه کپک است.

لکه شدن رنگ

استفاده از رنگ با کیفیت پایین باعث می‌شود که لکه‌های سیاه، خاکستری یا قهوه ای روی لایه رنگ زمانی که در ناحیه مرطوب قرار دارد یا نور بسیار کمی دریافت می‌کند ایجاد ‌شود.

 

برای جلوگیری از این موارد می‌توانید از رنگ‌های بپکو استفاده کنید. چرا که کیفیت بالای رنگ‌های بپکو منجر به خرابی پوشش رنگی شما نمی‌شود.